Kalia Ayun Yazid

I am currently 13577.21km away from home & a student/part-time traveller in university of san francisco.

Thursday, December 23, 2010

OMG this guy speaks my language.

OK - sometimes kita jadi pemalas nak tulis.As far as orang boleh faham - cukuplah.

Kadang-kadang aku pun pemalas nak check tanda baca,nak check tatabahasa,grammar dan sebagainya.

Bukan member gua Johan je cakap,Pipiyapong pun cakap.

OK - aku understand kalau orang menaip dalam bentuk SMS atau Twitter macam skrg(sekarang),tgh(tengah) atau apa lancau lagi bahasa Twitter ni lagi.Sebab nak jimatkan ruang.Kat Twitter ada 140 huruf je boleh masuk so you have to do that sometimes.

Aku jugak faham kadang-kadang orang tulis in slang.Korang,sorang,nko,apa-apa lagilah.

But,how about this?

“Aq rasew kn,ko niwh dah tewok sgt Nami,ko x patut tulis camnie dowh..”

What are you trying to say?

OK,aku jumpa ejaan macam ni dah banyak kali.What’s a point tulis “aq”?What’s that?In the end kau sebut “aku”,bukan “a-kiu“.And then what’s a point kau tulis “rasew“?Rase tu kalau kemalasan nak baku gua boleh terima.And then tewok?What is “tewok”?

Aku ada pernah chat dengan sorang awek sebab nak cybersex.OK dia memang awek cun lah(berdasarkan gambar dia bagi).Nama dia pun boleh tahan memberangsangkan berahi - Natasya Amiera.Budak 18 tahun.(bukan nama sebenar anyway).

“I kat cni sowang-sowang jew.Borink sowang-sowang.U tgh wat apew jew tue?”

Gua daripada sampai tak boleh bangun “adik” gua.What kind of language was that?OK this is not SMS or Twitter,kau boleh tulis “sini” instead “cni“.Tapi kalau nak shortform,apa kes tulis sowang-sowang?What is that?Wat apew jew?What?Jew?Apa Yahudi?

I don’t blame this on SMS.I don’t blame it either to Twitter.Setahu gua Johan dan Amir Muhammad relax je bertwitter tapi kalau menulis mereka boleh tulis dengan OK.Aku tak tahu nak blame kat siapa?Dewan Bahana dan Petaka mungkin kerana memberi skema bahasa yang terlampau membosankan sampai orang invent slang entah apa-apa ni?

Make it simple,gua pun tak tahu apakah ini yang pelajar kat sekolah belajar.

-A tumblr dude

No comments: